Mat och måltider ur ett tvärvetenskapligt perspektiv
15 hp
Kurskod: MT114G
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2013-05-15. Giltig från och med 2013-09-02. Nedlagd 2023-01-31.
Nivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Mat- och måltidskunskap
VFU-andel: -
Engelsk titel: Food and Meal Science, an interdisciplinary perspective
Diarienummer: U2013-242-944
Allmänna uppgifter
Kursen ingår i Gastronomiprogrammet. Studieform: Högskoleförlagd.
Fördjupningsnivå
G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Syfte
Kursen syftar till att introducera studenterna på Gastronomiprogrammet till ämnet mat- och måltidskunskap med särskilt fokus på betydelsen av mat och måltid som sociala och kulturbundna företeelser. Vidare ska kursen utgöra en grund för utveckling av generiska färdigheter och ge vägledning till akademiska studier vid Högskolan Kristianstad.
Innehåll
Moment 1: Introduktion till ämnet mat- och måltidskunskap, 6 hp
Momentet behandlar Mat- och måltidskunskap som ett tvärvetenskapligt, akademiskt ämne i ett historiskt och nutida sammanhang. Centrala begrepp inom ämnet behandlas parallellt med diskussioner kring gastronomens yrkesutövning ur ett nationellt och internationellt perspektiv. En ytterligare utgångspunkt är att belysa och tillhandahålla verktyg till stöd för studentens egen lärandeprocess.
Moment 2: Mat och måltidskultur, 9 hp
Inom momentet studeras mat och måltider som sociala och kulturbundna företeelser, med syfte att öka förståelsen av hur mat och måltider samspelar med föreställningar om identitet, klass, genus och ursprung. Mat utifrån ett kommunikationsperspektiv behandlas också, där mat och måltider kopplas till begrepp såsom risk, tillit, moral och etik. Måltidsbegreppet och dess olika innebörder problematiseras, samt att måltiden som ett kulturellt fenomen studeras med syfte att öka förståelsen av maten och måltidens betydelse i olika sammanhang.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- på en grundläggande nivå kunna förklara innebörden av ämnet mat- och måltidskunskap (1)
- kunna identifiera vetenskapligt arbetssätt och betydelsen av att tänka kritiskt (2)
- kunna identifiera olika vetenskapstraditioner och synsätt som används inom ämnet mat- och måltidskunskap (3)
- kunna förklara hur mat- och måltidskultur kan relateras till, och innefatta föreställningar om, identitet, klass, genus och ursprung (4)
- kunna redogöra för hur mat och måltider kan förstås utifrån ett kommunikationsperspektiv (5)
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna visa grundläggande färdighet i att skriva vetenskapliga rapporter inom ämnet mat- och måltidskunskap (6)
- kunna tillämpa praktisk retorik och olika presentationstekniker (7)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna kritiskt granska vetenskaplig och populärvetenskaplig text inom ämnet mat- och måltidskunskap (8)
- kunna argumentera för matens och måltidens sociala roller samt kulturella innebörder och uttryck (9).
Genomförande
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och diskussionsgrupper.
Examination – prov och former
Delprov 1 (2 hp) Gastronomiprogrammets mål. Workshop med tillhörande individuell skriftlig inlämning. Lärandemål 1, 3 och 7 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 2 (4 hp) Mat- och måltidsämnets teoretiska grund. Individuell, skriftlig och muntlig redovisning. Lärandemål 1-3 och 6-8 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 3 (3 hp) Mat och måltider som kulturella fenomen. Individuell skriftlig hemtentamen. Lärandemål 4, 6 och 9 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 4 (3 hp) Mat och media. Individuell skriftlig och muntlig redovisning. Lärandemål 5, 6 och 8 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 5 (3 hp) Svensk matkultur. Individuell skriftlig inlämning med tillhörande gestaltning i grupp. Lärandemål 4, 7 och 9 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Betygsgraderna Underkänd, Godkänd och Väl godkänd tillämpas. För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov tillsammans omfattande minst 6 hp.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2013-05-15. Giltig från och med 2013-09-02. Nedlagd 2023-01-31.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan inom ytterligare två år, efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med sagda kursplan.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
Moment 1
-
Ask, Sofia (2011), Hållbara texter: grunderna i formellt skrivande. 2 upplagan. Stockholm: Liber (93 s).
-
Jönsson, Håkan (2012), Den gastronomiska revolutionen. Stockholm: Carlsson (224 s).
Moment 2
-
Burstedt, Anna, Jönsson, Håkan och Fredriksson, Cecilia (2006), Mat: genealogi och gestaltning. Lund: Studentlitteratur (225 s).
-
Ehn, Billy, Löfgren, Orvar (2012), Kulturanalytiska verktyg. Malmö: Gleerup (169 s).
-
Metzger, Jonathan (2005), I köttbullslandet: konstruktionen av svenskt och utländskt på det kulinariska fältet. Stockholm: Acta Universitatis Stockholmiensis (423 s). Läsanvisningar Ca 135 sidor. Övrigt: Finns som pdf att ladda ner.
-
Montanari, Massimo (2010), Mat är kultur. Höör: Agering (160 s).
-
Sandberg, Helena (2010), Skåne, mat och medier. Lund Media-Tryck (163 s).
-
Stjerna, Marie-Louise (2007), Föreställningar om mat och ätande: Risk, kropp, identitet och den “ifrågasatta“ maten i vår tid. Stockholm: Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet (267 s). Läsanvisningar Kapitel 1-2, 5-8. (Finns i fulltext som pdf på http://www.diva-portal.se).
Artiklar till ett omfång av ca 100 sidor tillkommer.